Joëlle van Klaveren

Mijn naam is Joëlle van Klaveren en ik ben ontwikkelingspsycholoog en BCBA (Board Certified Behavior Analyst). Aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heb ik mijn bachelor en master Kinder- en Jeugd Psychologie behaald en ben daarna als zzp’er aan de slag gegaan. In mei 2019 heb ik de BCBA masteropleiding afgerond, een graduate-level in gedragsanalyse. Sinds 2008 werk ik met ABA, eerst als trainer en na veel ervaring en verdieping nu ook als BCBA en ABA consultant.

In mijn vrije tijd geniet ik van de natuur, de zon en muziek. Daarnaast probeer ik graag nieuwe recepten en baksels uit. Samen met mijn man vind ik het leuk om op stedentrip te gaan en om een avond goede, diepgaande gesprekken met vrienden of familie te hebben.

Passie voor autisme

Mijn interesse in autisme is begonnen toen ik tiener was. Van dichtbij heb ik meegemaakt wat autisme voor een persoon en familie betekent en waar je tegenaan kunt lopen. De interesse in autisme groeide uit tot een passie voor autisme toen ik een meisje met autisme mocht begeleiden. Ik werkte met de behandelmethode ABA (Applied Behavior Analysis) en zag haar stap voor stap ontwikkelen. Sindsdien ben ik verwonderd geraakt over hoe je de ontwikkeling van een kind kunt stimuleren en hoe je een kind ziet groeien. Ik probeer de wereld regelmatig te bekijken door de ogen van kinderen met autisme en ben onder de indruk hoe waardevol die informatie is. Mijn passie voor autisme blijft hierdoor groeien, omdat ik door deze kinderen steeds meer leer over de impact van autisme.

Mijn missie

Mijn doel is om kinderen en jongeren met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand vanuit hun eigen motivatie in beweging te brengen, zodat ze gestimuleerd worden in hun ontwikkeling en nieuwe vaardigheden kunnen leren. De behandeling is doeltreffend en ontwikkelingsgericht. De omgeving van het kind (bijv. ouders, school, kinderdagcentrum) wordt betrokken bij de behandeling en wordt aangemoedigd om ook met de leerdoelen aan de slag te gaan, zodat we samen het kind stapjes verder kunnen brengen.

Wat doe ik?

In de afgelopen jaren ben ik bij verschillende gezinnen en organisaties werkzaam geweest als begeleider, behandelaar en supervisor. Ik heb vooral gewerkt met jonge kinderen met autisme, een ontwikkelingsachterstand en/of spraak- taal problematiek. Naast het 1 op 1 werken met een kind begeleid en adviseer ik tevens de ouders van het kind om stap voor stap de ontwikkeling van hun kind te stimuleren. Als BCBA geef ik supervisie aan RBT trainers of begeleiders in opleiding en aan toekomstige BCBA’s, zowel particulier als bij organisaties en zorginstellingen.

Diverse termen toegelicht

Hier vindt u informatie over de termen ABA, BCBA en RBT. Voor overige vragen kunt u contact met mij opnemen.

ABA

Applied Behavior Analysis

ABA staat voor Applied Behavior Analysis, oftewel ‘toegepaste gedragsanalyse’. Dit is een overkoepelende naam voor vroegtijdige gedragstherapie, ook wel Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI) genoemd. ABA is gebaseerd op meer dan 50 jaar wetenschappelijk onderzoek. Volgens een groot aantal studies blijkt EIBI de meest effectieve behandelmethode te zijn voor kinderen met autisme (verwijzing: Gezondheidsraad 2009. Autismespectrumstoornissen: een leven lang anders, Den Haag, Gezondheidsraad, p. 59-60).

BCBA

Board Certified Behavior Analyst

Een BCBA (Board Certified Behavior Analyst) is een graduate-level certificatie in de toegepaste gedragsanalyse. BCBA’s bieden gedragsinterventies- en analyses aan geven supervisie aan BCaBA’s, RBT trainers en andere professionals of organisaties die gedragsinterventies – en analyses implementeren.

RBT trainers

Registered Behavior Technician

Een RBT (Registered Behavior Technician) is een paraprofessional die gecertificeerd is in de toegepaste gedragsanalyse. RBT trainers bieden toegepaste gedragsanalyse aan onder supervisie van een BCBA.